Wednesday, February 4, 2009

Huomioita

Jeps.

Olin ystäväni Marko Kivelän luona maanantaina katsomassa Wrestlingiä, tuota jumalten omaa lajia. Marko osoitti kyntensä vieraanvaraisuuden suhteen ja toi oma-aloitteisesti vaniljajäätelöä pöytään. Olin ja olen kiitollinen. Mutta jos jotain kritiikin paikkaa löytyy, on se tämä; jäätelöannoksen presentaatio ontui hieman. Siihen olisi voinut jotain nonparelleja laittaa päälle ja jos ei niitä löydy, niin vaikkapa jotain hedelmää, marjaa tai edes lusikallinen kaakaojauhetta siihen pinnalle kun olisi ripoteltu, niin jäätelö olisi saanut ansaitsemansa "meikkauksen ja puuteroinnin". Esim. pari viipaletta banskua eli banaania ja siihen vähän kaakaota väriksi, niin täydellinen olisi ollut. Ehkä joskus sitten.

Kun olin lapsi 80-luvulla, mediassa visioitiin ja melkein jopa lupailtiin teknologian olevan uskomattomalla tasolla 2000-luvulla. Vituiksi meni. Vaikka on internettiä ja Ipodia ja matkapuhelinta, niin hyvin kauaksi ollaan jääty todellisista teknologisista edistysaskelista. Missä jumalauta on rakettiselkäreppuni? Entä lentäväni henkilöautoni? Tai lääke syöpään, flunssaan ja pienimunaisuuteen? Vihaksi pistää.

Tätä seuraavaa olen aikaisemminkin ihmetellyt. Nykyään kukaan ei enää kyläile toistensa luona spontaanisti. Ei voi mennä kenenkään luo soittamatta tai vähintään tekstaamatta, että "Voiko tulla käymään, hä?" Ja silloinkin kun soitat ja kysyt, niin useinmiten on vastaus joko "En mä ehdi, kun pitää sitä ja tätä" tai "Vaimo ei halua, että tuut tänään, kun meillä on väkisin tänään romanttinen ilta, kun on niin vähän aikaa yhdessä" tai jopa "Et sä voi tulla, kun mun pitää olla nyt yksin, kun on niin stressiä töissä, että mun tarvii nyt ihan yksin olla vaan ja pelata Guitar Herouta ja kattoo sitte Big Brotheria." Voi jeesus, sanon minä. Mitäköhän tapahtuisi jos menisin vaan yhtäkkiä jonkun ovelle ja sanoisin, että "mä tulin nyt, mitäs kivaa sitä keksittäisiin?" Saatana, tulisi varmaan pataan tai vähintään poliisi soitettaisiin hakemaan Nevanpää etuovelta kotirauhaa häiritsemästä.

Kaikki luulee, että pikkulinnut on söpöjä ja ne laulaa niin harmonisen ihanasti ja suloisen viattomasti. Täyttä sontapuhetta sanon minä. Nehän syö pihlajanmarjoja, josta ne tulee kauheeseen känniin. Jos ymmärtäisimme lintujen kieltä, kuulostaisi se lähinnä tältä: "Jumalauta meitsi on kännissä ja panettaa." Ja tältä: "Haistakaa te kaikki vittu, mä tapan teidät kaikki, saatanan runkut ja häränpaska-aivot."

Maailmassa on siis taas useita virheitä. Tässä ja nyt.
-Nevis-

2 comments:

Anonymous said...

Kukaan ei tosiaan enää kyläile spontaanista niinku ennen. Ennen tuli liikuttuakin enemmän ku sitä lähti pyörällä ettimään kavereita ja jos eka ei ollu kotona niin mentiin seuraavaan osotteeseen. Usein tuli poljettua kymmeniä kilometrejä ennen ku kaverit löyty.
Toisaalta vaikka oon aina kaikille sanonu, että meille sopii tulla koska vaan ilman ilmotustakin, niin ei...
Eli meillä et saa pataan vaikka tulisitkin yllättäen.
Ihme touhua tää kännykkä mese aikakausi?
Tuppu

Unknown said...

olemmehan kuitenkin taistelleet sosiaalisesta toiminnasta vieraantumista vastaan mm. harrastamalla aitoja lautapelejä jo pitkän aikaa, hei.

josta puheen ollen, tide of iron on matkalla ja pääsemme varmasti ensi viikolla ottamaan tutustumiskierroksen sen saloihin. voisimme pakottaa myös mökän tutustumaan tähän varsin brutaaliin aikakauteen sijoittuvaan strategiaan.